“Modern Cities: Love” / “Modernes Villes: L'amour"
Sabine Jaccard is a traveler through and through. Born in Paris in 1971, she has lived in Jordan, and in Madagascar, on the high plains where she used to be director of L’Alliance française; she travels to every corner of the world in search of those precious “moments of grace” which she likes so much to grasp and to fix on paper.
Indeed, very quickly and in parallel to her English studies at the Sorbonne, in London and in Oxford – where she discovered a passion for Shakespeare – Sabine threw herself into photography. She met Martine Franck in Arles, and then became a disciple of the Malagasy photographer Pierrot Men.
Her favorite fields, from contemporary urban architecture to portrait, and from advertising to fashion, bespeak her eclecticism. Hence the creation of photographic cycles - always on film rather than digital – which gives to human kind more than its due.
“Shadow Theater”, taken in Madagascar between 2000 and 2002 expresses Sabine Jaccard’s taste for the play of shadows and light and reflects her determination to show life’s movement. This passion also asserts itself in the exhibitions, “Water Theater” and “The World’s a Stage”. Geometry, so treasured by Cartier Bresson, is also very apparent since Sabine Jaccard plays with lines and perspectives of buildings, of bridges, of public gardens, of fountains and basins to inscribe our lives on urban spaces very naturally.
Her gaze seems to tame modern cities and to reconcile them with all sorts of populations living there. She captures and keeps those “decisive moments” which often make our world look beautiful, sensitive and joyful.
It is this humanism which Sabine Jaccard allows us to share: our modern cities conceal treasures of love.
Cuvelliez (Paris, April 2012)
Sabine Jaccard est une voyageuse dans l'âme. Née à Paris en 1971, elle a vécu en Jordanie, à Madagascar sur les hauts plateaux, où elle dirigeait l'Alliance française et sillonne le monde à la recherche de ces fameux "instants de grâce" qu'elle aime tant saisir au vol et fixer sur le papier.
Car, très vite, parallèlement à ses études d'anglais à la Sorbonne, à Londres et à Oxford – où elle se prend de passion pour Shakespeare –, elle se plonge dans la photo. Elle rencontre Martine Franck à Arles et devient disciple du maître malgache Pierrot Men. Ses domaines de prédilection, de l’architecture des villes actuelles au portrait, en passant par la publicité et la mode, témoignent de son éclectisme. En découle la conception de cycles de photographies – en argentique toujours – qui font la part belle à l'être humain.
Théâtre d’ombres, réalisé à Madagascar entre 2000 et 2002 exprime le goût de Sabine Jaccard pour le jeu de l’ombre et de la lumière et manifeste sa volonté de retenir le mouvement de la vie. Cette passion s'affirmera lors des expositions suivantes, Théâtre d’eau et Théâtre d’hommes. La géométrie, si chère à Cartier-Bresson, est également très présente car Sabine Jaccard, jouant avec les lignes et les perspectives des bâtiments, ponts, jardins publics, fontaines et bassins, inscrit très naturellement nos existences dans les espaces urbains. Son regard semble apprivoiser les villes modernes et les réconcilier avec toutes les populations du monde qui y vivent. Elle capte et retient les « instants décisifs » qui souvent rendent notre monde beau, sensible, joyeux. Dans ce regard-là, il y a de la profondeur.
C’est cet humanisme que Sabine Jaccard nous offre en partage : nos villes modernes recèlent des trésors d’amour.
Cuvelliez (Paris, avril 2012)