Sabine Jaccard
During a four-year stay in the Middle-East with my family, I discovered the joys of photography: I was 9 years old.
There I felt for the first time an urge to make scenes and landscapes into pictures, during my parents’ posting in Jordan where I was a student at the English International School.
Back in France, I learned how to develop and print my own black and white film photos. As I loved French and English literature, I studied both at Oxford and London University, then at the Sorbonne. Shakespeare watched over me during my ten years of studies. He still watches over me in my work as a photographer.
In 2000, Martine Franck was my supervisor as I was her intern at the Arles photo festival. There, she introduced me to her husband Henri Cartier-Bresson. It was as if fate had sent me a signal and confirmed my vocation in life. Shortly afterwards, I left to work with Pierrot Men, Madagascar’s most renowned photographer, who became a friend.
I exhibited for the first time in 2002, then travelled extensively throughout the world, constantly taking photographs.
I particularly love street photography, with black and white prints on silver gelatin paper, and not digitally produced prints. According to its Greek etymology, the word “photography” means “writing with the light”. First, purely aesthetic, my photos are now committed and I am currently working on photojournalistic projects.
Between trips, I live in Paris. I have always immensely enjoyed producing prints of my photographs myself, while working with professional photo laboratory Dupon for my exhibitions and sales.
From 2015 to 2023, I had an agent, Sophie Caporossi, in Washington D.C who often exhibited my photos at the French embassy there. I now have an agent, Florence Enjolras, in Paris.
In 2017, I published my first photo book entitled “Water Theater”, and in 2024 my second photo book “Retrospective” announcing my 40th solo photo exhibition and my first retrospective in a museum in Dijon, France commissioned by its director, François-Xavier Verger who also exhibited my photos many times in his other museum in Geneva, Switzerland.
C’est lors d’un séjour de quatre ans au Moyen-Orient que je découvre le plaisir de photographier: j’ai 9 ans.
Pour la première fois, j’ai ressenti là l’envie de cadrer scènes et paysages. Cette envie est devenue nécessité lors de l’expatriation de mes parents en Jordanie, où je fus élève à l’école anglaise internationale.
De retour en France, je m’initie au tirage noir et blanc argentique dans un laboratoire photo. Passionnée par la littérature française et anglaise, j’ai suivi un double cursus à l’Université d’Oxford et de Londres, puis à la Sorbonne. Shakespeare m’a ainsi accompagnée pendant mes dix ans d’études – et il m’accompagne encore dans mon métier de photographe.
En 2000, Martine Franck fut mon maître de stage aux Rencontres Internationales de la Photographie à Arles, et, à cette occasion, elle me présente son mari Henri Cartier-Bresson. C’est comme un clin d’œil du destin qui affirme ma vocation. Dans la foulée, je pars travailler avec Pierrot Men, le célèbre photographe de Madagascar, qui est devenu un ami.
Première exposition en 2002, puis les voyages se succèdent à travers le monde, et je photographie sans relâche.
J’affectionne tout particulièrement la street photography, toujours en noir et blanc argentique (et non en numérique couleur). « Photographier », selon l’étymologie grecque du mot, c’est « écrire avec la lumière ». D’abord purement esthétiques, mes photos sont à présent engagées et je travaille des projets de photojournalisme.
Entre deux voyages, je vis à Paris. J’ai toujours pris un extrême plaisir à réaliser mes propres tirages, tout en travaillant avec le laboratoire photo professionnel Dupon pour mes expositions et mes ventes.
De 2015 à 2023, mon agent Sophie Caporossi m’a souvent exposée à l’ambassade de France à Washington D.C. A présent, j’ai un agent à Paris, Florence Enjolras.
En 2017, j’ai publié mon premier livre de photos « Théâtre d’eau », et en 2024 mon deuxième livre « Rétrospective » : il annonce ma 40ème expo photo solo et ma première rétrospective dans un musée à Dijon commandée par son directeur, François-Xavier Verger, qui a souvent exposé mes photos dans son autre musée à Genève.